9 sept. 2013



Допитливі книголюби!

Пропонуємо Вашій увазі книги з мовознавства, з якими Ви можете познайомитися в нашій бібліотеці.

Через пізнання мови пролягає шлях до пізнання людини. Мова народу - найкращий цвіт, що ніколи не в'яне, а вічно живе, розвивається. 
Одна українська приказка говорить: "Ласкавими словами і гадюк чарують". Тож бережімо рідну мову, шануймо і розвиваймо, дбаймо про її чистоту і красу, намагаймося говорити один одному лише добрі слова, тоді і світ навколо стане кращим, добрішим. 

 La început de toamnă elevii păşesc din nou pragul şcolii. Cu noi emoţii şi cu mintea deschisă spre cunoştinţe încep noul an şcolar. Felicitări tuturor profesorilor, elevilor  cu noul an de studii. Răbdare şi realizări cît mai bune pe tărîmul cunoştinţelor.

Pentru profesori, cît şi pentru elevi şi  studenţi recomandăm cîteva materiale care îi vor ajuta în munca depusă  zi cu zi.

 Золотухін, Геннадій. Твір з української мови та літератури : Посібник для старшокласників та абітурієнтів / Геннадій Золотухін. – Київ: Наукова думка, 1997. – 280 с.
 
Матеріали посібника мають допомогти старшокласникам, абітурієнтам, викладачам шкіл та ліцеїв написати твір з української мови та літератури. Приведені приклади творів, які зустрічаються на вступних іспитах до вузу. Також у книжці міститься програма з української літератури для вступників до вищих навчальних закладів.




Олійник, Ольга. Світ українського слова / Ольга Олійник. – Київ: Хрещатик, 1994. – 416 с.

Навчальний посібник для всіх, хто любить і шанує українське слово, цікавиться питаннями культури української мови. В книзі представлені лексичні теми: «Мати», «Рідна земля», «Україна», «Козаки – запорожці», «Традиції, звичаї, обряди», «Український рушник», «Пісня» та багато інших. В них представлена різноманітна інформація по цим темам.



Потелло, Ніна. Українська мова і ділове мовлення / Ніна Потелло. - Київ: МАУП, 1999. – 248 с.

Для зручності користування книгу поділено на дві частини. У першій частині подано відомості про сучасну українську літературну мову, наведено систему навчально – тренувальних завдань.
А в другій частині наведено зразки оформлення документації, поширенної в різних сферах діяльності.






Balan, Iurie. Practica la braţ cu gramatica / Iurie Balan. – Ch.:”Baştina-RADOG” SRL, 2010. – 140 p.

Cartea reprezintă o lucrare de cultivare a limbii. Este recomandată profesorilor, elevilor, studenţilor. Este o carte ce nu poate lăsa indiferent pe nimeni care a îndrăgit Cuvîntul. Lucrarea dată vine în ajutor celor  ce caută metode eficiente de autocultivare. Această carte îl va ajuta pe cititorul interesat în a-şi forma abilităţi de vorbire inteligibilă.


Bărbuţă, Ion. Structura pragmasemantică a enunţului din limba română / Ion Bărbuţă. – Ch.: Inst.de Filologie al AŞM, 2012 (S.C. Profesional Service S.R.L. – 192 p.

Funcţia supremă a limbii este de a servi drept mijloc de comunicare umană. Unitatea comunicativă de rang care asigură procesul de comunicare prin limbaj este enunţul. Cartea reprezintă o lucrare de analiză a enunţului bazată nu doar pe principii semantico-sintactice, ci şi pe  principii pragmatice. Obiectul de cercetare al cărţii îl reprezintă nu doar enunţul ca unitate comunicativă, ci enunţul ca entitate contextualizată.




Cazacu, Tamara. Cheia comunicării. Utilizarea verbelor în vorbire / Tamara Cazacu, Iulia Iordăchescu. – Ch.: Integritas, 2008 (F.E.-P. „Tipogr.Centrală”). – 256 p.

Prezenta lucrare este concepută ca un auxiliar lingvistic destinat celor care vor să se exprime corect. Lucrarea este structurată pe tipologia conjugării verbelor, repartizate pe conjugări şi verbe-model, dar şi în ordine alfabetică. Este o lucrare utilă, necesară, aşteptată de toţi doritorii de a comunica în limba română. Cartea este o călăuză sigură pentru elevi, studenţi, profesori şi specialişti din diferite domenii.




Ciocanu, Ion. Noi şi cuvintele noastre / Ion Ciocanu. – Ch.:Pontos, 2011 (Tipografia Reclama). – 304 p.

Cartea conţine articole şi eseuri  de sociolingvistică şi de cultivare a limbii.  În atenţia cititorului sunt puse alte probleme stringente ale climatului lingvistic est-prutean şi alte exemple vii ale vorbirii şi scrierii noastre. Aici putem găsi sugestii privind folosirea corectă a limbii române în toate sferele de activitate ale statului.






Năstase, Corneliu. Dicţionar explicativ şcolar / Corneliu Năstase, Valer Nica. – Iaşi: Nasticor, 2006.

Dicţionarul explicativ şcolar reprezintă un îndreptar universal al limbii române moderne. Este adresat în special, elevilor şi studenţilor. Această direcţie a determinat principiile de selectare a cuvintelor, şi conţinutul laconic al definiţiilor şi explicaţiilor.  În dicţionar au fost incluse neologisme şi termeni din diferite domenii, cum ar fi: economia, medicina, dreptul, politica etc.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu